Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarMedlemslista  Sök forumetSök  HjälpHjälp
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Antenner
 Scanner.nu : Antenner
Rubrik Ämne: Usel radiomottagning - Vanlig FM radio Posta svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Förra ämnet | Nästa ämne >>
miki
Ny medlem
Ny medlem

Registrerades: 04-Februari-2008
Poster: 8
Postat: 04-Februari-2008 kl 23:06 | IP Loggad Citera miki

Hej,
Det här kanske är helt fel forum men om ni inte kan hjälpa mig med ett svar kanske någon vet vart jag kan vända mig.
Köpte en AudioPro Porto nyligen, en bärbar, batteridrivern ipod högtalare med inbyggd radio. Tyvärr saknar den en antenningång så man får klara sig med det utdragbara sprötet. 
Jag är ganska nöjd med högtalaren i övrigt så jag gjorde ett försök att förbättra den usla mottagningen med en sladd ifrån väggantennuttaget kopplat till en krokodilklämma som jag knäppte fast på sprötet. Det här gjorde absolut ingen nytta.

Någon som har en lösning på hur man förbättrar radiomottagningen på en radio med sprötantenn?

Lite övrig info:
Bor i villa. Har radioantenn på taket och kombinerade radio/TV vägguttag. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag radiomottagningen är dålig även med den antennen inkopplad till min reciever så jag kanske bor på ett problematiskt ställe. Jag tycker inte det borde vara det, bor i Åkersberga, (några mil utanför stockholm), nästan högst upp på en kulle. Har en ordentlig antenn. Klagade tidigare på min FM mottagning hos antennmontören och han sa att det kunde hjälpa att dra runt radioantennen 90grader vilket jag gjorde. Tveksam till att det blev bättre efter det, kanske vred på fel antenn...
Antennen går ner till källaren där den fördelas ut till alla uttag (9st.) via en förstärkare. Alla uttag är separat kopplade alltså inga i serie. Det här kanske var lite onödig info men om inte annat kanske någon har ett tips om hur jag får husets antenn/radiomottagning bättre!

Mycket tacksam för svar
Miki 

Tillbaka till toppen Se miki's Profil Sök efter andra poster av miki Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

SM7TJC
Moderator
Moderator

Registrerades: 01-Januari-2004
Poster: 2281
Postat: 04-Februari-2008 kl 23:35 | IP Loggad Citera SM7TJC

Det verkar onekligen som att du bor på ett knepigt ställe, i och med att du tycker att villans antenn inte funkar något vidare. Det verkar som att installationen är seriöst gjord, så där finns nog inget att klaga på.
Det du borde kolla upp är vilken riktining antennen bör ha. Det borde gå att hitta info om var närmsta mast är. Räcker det inte att rikta om antennen så kan det bli fråga om att skaffa en kraftigare antenn (mer riktverkan) för att på upp signalen.
När du väl fått fart på husets antenn så kanske det funkar med "sladd-och-krokodilklämma-metoden".

Det bästa är nog att någon kollar på grejorna så att det inte är någon struntsak som strular.....

Ändrad av SM7TJC den 04-Februari-2008 kl 23:36
Tillbaka till toppen Se SM7TJC's Profil Sök efter andra poster av SM7TJC Besök SM7TJC's Hemsida Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

ingvar
Certifierad
Certifierad

Registrerades: 20-Juni-2005
Poster: 1640
Postat: 04-Februari-2008 kl 23:35 | IP Loggad Citera ingvar

Där får du antagligen anlita en fackman med signalstyrkemätare, så man vet att signalen är tillräcklig från antennen och ned till förstärkaren. Vidare från förstärkaren, ut till de olika uttagen. Finns många möjligheter till felkällor.

mrmac73
Certifierad
Certifierad

Registrerades: 24-Mars-2004
Poster: 2495
Postat: 05-Februari-2008 kl 02:05 | IP Loggad Citera mrmac73

ingvar skrev:
Där får du antagligen anlita en fackman med signalstyrkemätare, så man vet att signalen är tillräcklig från antennen och ned till förstärkaren.

Håller med föregående talare. Jag har erfarenhet av detta att man måste ha rejält hög signalstyrka i uttagen för att en vanlig tuner skall bli nöjd med signalen. Jag har fått sätta förstärkare egentligen avsedda för flerfamiljshus som petar ut en 110dBuV. En vanlig kombinerad UHF/VHF/FM-förstärkare har inte räckt till.

/MrMac

Tillbaka till toppen Se mrmac73's Profil Sök efter andra poster av mrmac73 Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

DX-Kungen
Certifierad
Certifierad

Registrerades: 03-Januari-2004
Poster: 1921
Postat: 05-Februari-2008 kl 08:09 | IP Loggad Citera DX-Kungen

Vilka radiostationer är det du vill lyssna på? Observera att det är olika polarisation för SR och reklamradio (horisontellt/vertikalt). Kanske det kan spela in?
Tillbaka till toppen Se DX-Kungen's Profil Sök efter andra poster av DX-Kungen Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

Dr Doktor
Certifierad
Certifierad

Registrerades: 18-November-2004
Poster: 6743
Postat: 05-Februari-2008 kl 08:24 | IP Loggad Citera Dr Doktor

DX-Kungen skrev:
Observera att det är olika polarisation för SR och reklamradio (horisontellt/vertikalt). Kanske det kan spela in?

Det var det jag trodde proffset hade sagt, men nu ser jag att det kanske blev feltolkat och åtgärden blev helt fel?

det kunde hjälpa att dra runt radioantennen 90grader vilket jag gjorde.

Frågan är hur antennsignalen är kopplad från taket. Är det en kombiner som kopplar ihop tv och radio i samma kabel och sen splittas upp och förstärkaren är tänkt att vara aktiv i 100Mhz bandet?

Det bästa är att förstärka signalen 20dB uppe vid masten innan den splittas upp på 9 uttag i källaren. Det dämpar rejält i en 1-9 splitter. Vad är det exakt för prylar som används, modellnr osv och vad är det för antenn?

/DD

Tillbaka till toppen Se Dr Doktor's Profil Sök efter andra poster av Dr Doktor Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

miki
Ny medlem
Ny medlem

Postat: 05-Februari-2008 kl 08:55 | IP Loggad Citera miki

Oj vilken respons! Vad glad jag blir.
Sitter på jobbet nu och återkommer med modellnr på splitter och förstärkare.
Han som satte upp antennen är professionell och jag tyckte han verkade kunna sin sak, (jag jobbar själv inom postproduktion och har rätt höga krav på bildkvalitet och är mycket teknikmedveten).
När jag kontaktade honom så sa han att han hade fått ok värden vid mätning.
När det gäller radiokanaler så var jag kanske mest ute efter reklamkanaler (mixmegapol) men jag lyssnar även en del på metropol och P3. Det finns en stereo/mono omkopplare på AudioPron och den får nu stå i mono för att slippa det höga bruset. Tyvärr klipper den ju bort väldigt mycket diskant så ljudet blir ruskigt trist.
När jag fick tipset att vrida antennen så tog jag för givet att det var i antennstolpens axel det var frågan om. Vet inte ens om det går att vrida den i antennens riktningsaxel. Är det så man ska vrida den.
Ni behöver förmodligen lite info om hur den ser ut... Återkommer med det med.
Ang. Kombiner så vill jag minnas att det sitter en sådan vid antennen och att det bara är en kabel ned till källaren.
Det är ett 3 våningshus men kabeln går relativt direkt ner i källaren, tror inte kabellängden är mer än 15m.

Tack igen för alla svar och jag återkommer ikväll med mer info.

/Miki

Tillbaka till toppen Se miki's Profil Sök efter andra poster av miki Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

miki
Ny medlem
Ny medlem

Postat: 05-Februari-2008 kl 23:41 | IP Loggad Citera miki

Här kommer lite mer info. Tyvärr kom jag hem för sent för att ge mig upp på taket.

En antennsladd kommer ner från taket och går in i en,
DKT Inomhusförstärkare HA 1224.
Den har två utgångar och matar varsina COMEGA LLS 06.
Dessa burkar är nere i källaren, ca. 15m kabel ifrån antenn.

Ingen aning om det här säger er något...
Ska försöka fixa bild på antenn och modellbeteckning på kombinern imorgon.

Mvh,
Miki

Dr Doktor
Certifierad
Certifierad

Postat: 06-Februari-2008 kl 00:30 | IP Loggad Citera Dr Doktor

Jorå, allt finns på nätet. Det är en utgång för VHF med max 10dB gain och en UHF utgång med max 20dB gain, bägge justerbara.

Det är alltså en kombiner vid antennen som mixar ihop signalerna från tv respektive radioantennen, om det finns någon. Annars är det bara en tv antenn för alltihopa.

Det är alltså intressant med info om just antennerna och hur de är kopplade till antennsladden.

Jag förmodar att du har bra bild på teven och det funkar bra på UHF bandet. Att du inte fick någon skillnad i radiomottagning när du ändrade väderstreck med 90 grader på antennen är oroande. Det tyder på att det saknas riktverkan och kanske en sladd har lossnat så att du bara har tv-antennen som radiomottagarantenn.

Det är 10dB förlust i vardera 1-6 splittern så kranen för VHF gain på HA1224 ska stå på max.

/DD

Tillbaka till toppen Se Dr Doktor's Profil Sök efter andra poster av Dr Doktor Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

miki
Ny medlem
Ny medlem

Postat: 06-Februari-2008 kl 00:45 | IP Loggad Citera miki

Hej igen,
Är det alltså skillnad på uttagen ifrån HA1224?
Det står bara uttag 1 och uttag 2, inte UHF - VHF.

Får bra mottagning på boxer. Har en box (Force 530) och två tvkort i två datorer. 

Imorgon (idag...) ska jag sticka lite tidigare ifrån jobbet.
Återkommer med mer info.

Tack igen,
Miki

Dr Doktor
Certifierad
Certifierad

Postat: 06-Februari-2008 kl 09:07 | IP Loggad Citera Dr Doktor

När det står 1 och 2 utan mer hänvisning så borde de i princip vara parallellkopplade. Men på en dansk websida stod det  1 och 2 på uttagen och på en finsk med samma burk men med texten "inomhusförstärkare" så tror jag det var VHF på det vänstra och UHF på det högra. Du kan testa att skifta sladdarna mellan uttagen.

/DD

mrmac73
Certifierad
Certifierad

Postat: 06-Februari-2008 kl 15:04 | IP Loggad Citera mrmac73

Först och främst, tänk på att du har en mottagare som inte är avsedd för yttre antenn och inte har någon riktig antennanslutning. Det kan ge helt felaktiga resultat. Det vore bra om du hade tillgång till en annan, om än bara för att testa med.

miki skrev:
DKT Inomhusförstärkare HA 1224.
Den har två utgångar och matar varsina COMEGA LLS 06.

Hittar ingenting på den förstärkaren. Har du några data? Förstärkning i dB på FM-bandet?

Doktorn hittade visst, länk?

Comegan är en 6-vägssplitter, dämpar 10 dB. Eftersom förstärkaren redan delat signalen har du alltså redan 13-14 dB dämpning.

1. Måste du ha så många uttag? Det är kopplat för 12 st.

2. Har du OK mottagning på SRs kanaler?

3. Antennen skall peka mot sändaren du vill ta in. Nu låter det som du har vridit den bort från den ursprungliga riktningen. För att optimera för de kommersiella kanalerna skall den ändras så att spröten blir vertikala, men bommen fortfarande pekar mot sändaren.

4. Om det inte är en mycket kraftig förstärkare tror jag fortfarande att du behöver mer kräm! 10dB är alldeles för lite om du dämpar 14dB. Jag skulle rekommendera minst 20dB förstärkning. 

5. Ett alternativ är att se till att installatören kommer tillbaka och kontrollmäter signalstyrka specifikt för en kanal du gärna vill få in.

/MrMac

Tillbaka till toppen Se mrmac73's Profil Sök efter andra poster av mrmac73 Sänd privat meddelande Lägg till på kompislistan

Dr Doktor
Certifierad
Certifierad

Postat: 06-Februari-2008 kl 21:10 | IP Loggad Citera Dr Doktor

mrmac73 skrev:
Först och främst, tänk på att du har en mottagare som inte är avsedd för yttre antenn och inte har någon riktig antennanslutning. Det kan ge helt felaktiga resultat. Det vore bra om du hade tillgång till en annan, om än bara för att testa med.

Det är redan gjort: "Ska jag vara helt ärlig så tycker jag radiomottagningen är dålig även med den antennen inkopplad till min reciever så jag kanske bor på ett problematiskt ställe. Jag tycker inte det borde vara det, bor i Åkersberga, (några mil utanför stockholm), nästan högst upp på en kulle. Har en ordentlig antenn. Klagade tidigare på min FM mottagning hos antennmontören"

mrmac73 skrev:
Hittar ingenting på den förstärkaren. Har du några data? Förstärkning i dB på FM-bandet?

Det verkar vara en äldre och mycket spartanskt byggd pryl av enklaste sort. Det är därför den är svårfunnen. Finns på en dansk och finsk websida om man söker på modellbeteckning.

Finns bara spec på VHF gain resp UHF gain, som är justerbara med varsin pot. Inget om brustal eller hur frekvensgången är över VHF bandet.

/DD

miki
Ny medlem
Ny medlem

Postat: 06-Februari-2008 kl 23:36 | IP Loggad Citera miki

Hej igen,
Skönt med aktiva forum.
Här kommer först lite svar på frågorna ovan.
1. Svar nja... Har byggt huset själv, ville vara väl förberedd så det finns dubbla cat6 och tvuttag till alla rum, 3sovrum, gästrum, arb. rum, verkstad, biorum, vard.rum, allrum samt kök/matplats.
Använder tvuttagen i verkstaden, biorummet och allrummet och radio i vard.rum och kök.

2. Är inte nöjd med SR mottagningen.

3. Var uppe och upptäckte att jag vridit på fel antenn tidigare... vilken idiot jag är... fick en beskrivning vilken som var radioantenn men missuppfattade tydligen. Har nu provat att vrida radioantennen, (och vred tillbaka den andra). Har inte hunnit prova ordentligt och kan heller inte helt säkert säga om det blivit bättre eller sämre då jag i helgen bytte ut recievern i vard.rummet.

4. Är absolut beredd att kosta på en bättre antennförstärkare. Förslag?

5. Blir isåfall först till sommaren då mitt tak är en obekväm arbetsplats så här års.

Här kommer lite bilder. Ursäkta den usla kvaliten men det hann bli mörkt och halt... (blden på antenn tagen innan tillbaka vridning).
Efter vridningen av den riktiga radioantennen, 90grader i antenstolpens axel, så kan jag inte säga att jag med AudioPron (den med sprötantennen och krokodilklämman) fick bättre mottagning. Men den förändrades. Jag förstår att krokidilklämma kopplat till en spröt antenn är långt ifrån optimalt och är öppen för andra förslag. Hur svårt skulle det vara att själv montera ditt ett antennuttag?
Skulle man kunna addera ett litet jordplan runt antennen, (skulle helst vilja ha den nerfälld bakom radion för den är inte snygg.) Som det är nu blir mottagningen nästan sämre med fullt utfällt spröt. Faktsikt bäst med ihopdraget nedfällt.

Inspekterade antennkablar och anslutningar och allt ser ut att sitta bra och inga synliga skador på kabel.

/Miki

miki
Ny medlem
Ny medlem

Postat: 06-Februari-2008 kl 23:41 | IP Loggad Citera miki

Hej igen,

Ville bara tillägga att jag är nöjd med tvmottagning.
Mycket tacksam dock för förslag ang. förbättringar av radiomottagningen.

Tack igen.

Miki

Ändrad av miki den 07-Februari-2008 kl 00:38

mrmac73
Certifierad
Certifierad

Postat: 07-Februari-2008 kl 00:30 | IP Loggad Citera mrmac73

Dr Doktor skrev:
Det är redan gjort

OK, får ta på läsglasögonen tydligen...

Dr Doktor skrev:
Det verkar vara en äldre och mycket spartanskt byggd pryl av enklaste sort. Finns bara spec på VHF gain resp UHF gain,

Stöder kanske min uppfattning att det är otillräcklig förstärkning.

/MrMac

Ändrad av mrmac73 den 07-Februari-2008 kl 01:10

Sida av 2
  Posta svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på meddelande i detta forum
Du kan inte radera dina poster i detta forum
Du kan inte redigera dina poster i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum